Rozwiązanie jest naprawdę proste. Wystarczy uświadomić sobie, że podziemne korytarze mają wyjątkowo prosty układ. Przykład? Podziemia pod rondem Dmowskiego - jak sama nazwa podpowiada - mają kształt ronda. Jeśli wejdziemy wejściem od strony "patelni" (jeśli ktoś wciąż nie wie, co to jest, może dowiedzieć się TUTAJ) i skręcimy w prawo, to idąc cały czas głównym korytarzem, wrócimy w to samo miejsce!
To znaczy, że jeśli od metra chcemy dojść np. na przystanek autobusowy w kierunku Muzeum Narodowego (pod hotelem "Novotel"), to możemy wybrać dwie drogi:
1. Idąc od metra, możemy skręcić w prawo, mijając po drodze wejście na przystanek tramwajowy (również w kierunku Muzeum Narodowego), następnie schody prowadzące na przystanek autobusowy w kierunku pl. Konstytucji, a jeszcze później wejście na peron tramwajowy w kierunku pl. Bankowego. Wówczas po przebyciu połowy "ronda" dojdziemy do wejścia, które nas interesuje.
źródło: maps.google.pl
źródło: maps.google.pl
Centralny jest prosty!
Niewiele trudniejszy jest sam dworzec. Tam układ korytarzy jest krzyżowy. Mamy więc trzy podziemne ciągi w układzie północ-południe (czyli od Złotych Tarasów do Al. Jerozolimskich) i tylko dwa (sic!) ciągi w układzie wschód-zachód (czyli od Emilii Plater do al. Jana Pawła II). Do tego dochodzi też podziemny korytarz, który przy wschodnim krańcu każdego peronu, łączy Dworzec Centralny z dworcem Warszawa Śródmieście.
Ciągi północ-południe umożliwiają dostanie się na perony (są to odpowiednio Galeria Wschodnia - bliżej Emilii Plater, Galeria Środkowa [umożliwia także wejście do Hali Głównej] i Galeria Zachodnia).
Natomiast ciągi wschód-zachód umożliwiają dostanie się podziemiami od ul. Emilii Plater aż do al. Jana Pawła II. Ciąg bliżej Al. Jerozolimskich to Galeria Południowa, a bliżej Złotych Tarasów to Galeria Północna (czyli tak jak na mapie, gdzie północ, tam Galeria Północna, itd.)
źródło: maps.google.pl
Nadal nie rozumiesz? To weźmy przykład. Chcesz przedostać się z ul. Emilii Plater (od strony Pałacu Kultury i Nauki) na peron 1. Wówczas masz dwie opcje do wyboru:
1. Możesz wejść do Galerii Północnej i na najbliższym podziemnym skrzyżowaniu skręcić w lewo do Galerii Wschodniej i następnie idąc prosto znaleźć zejście na peron 1.
2. Możesz wejść do przejścia podziemnego pod skrzyżowaniem Emilii Plater z Al. Jerozolimskimi, iść prosto (automatycznie wejdziesz do Galerii Południowej), a na podziemnym skrzyżowaniu skręcić w prawo w Galerię Wschodnią i znaleźć zejście na peron 1.
Oczywiście możesz też iść dalej Galerią Północną albo Południową i zamiast w Galerię Wschodnią, skręcić w Galerię Środkową lub Zachodnią. To Twój wybór, bo z każdej z nich (Wschodniej, Środkowej i Zachodniej) dostaniesz się na perony!
Dla lepszego zrozumienia, warto dodać, że przejścia pod skrzyżowaniem Al. Jerozolimskich z Emilii Plater, a także pod rondem przy al. Jana Pawła II (tu też mamy podziemne "rondo" - jak przy rotundzie) oraz dojścia do przystanków tramwajowych, nie są zarządzane przez PKP i nie należą do dworca. Dlatego też na powyższym schemacie mają kolor biały. To teren należący do miasta.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz